Az önkormányzati ASP rendszerről szóló 257/2016 (VIII.31.) Korm. rendeletben szabályozott módon és ütemezéssel indul az éles üzemi szolgáltatás, az első körben csatlakozó önkormányzatoknál a gazdálkodási és adó szakrendszerek bevezetésével. Megtörtént a csatlakozó önkormányzatok ügyintézőinek oktatása, valamint rendelkezésre áll az ügyfélszolgálati és hibabejelentő rendszer is.
A helyi önkormányzatok feladatellátását támogató rendszer, tartalmazza az önkormányzati gazdálkodást, az ingatlanvagyon-nyilvántartást, a helyi adóztatást, az ipari és kereskedelmi feladatokat, az iratkezelést támogató integrált szakrendszereket, a szakrendszeri szolgáltatásokat összefogó és azok menedzsmentjét biztosító keretrendszert, valamint az ügyfélszolgálati és csatlakoztatási koordinációs feladatokat támogató rendszereket. Ezek együtt biztosítják az elektronikus ügyintézéshez szükséges technológiákat.
A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben az ügyintézők könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségeiknek, továbbá hozzáférhetnek a központi nyilvántartások adataihoz is. A szakrendszerek integrációjával megszüntethetőek az ügyviteli és az adminisztrációs párhuzamosságok, csökkenthetőek az eljárási költségek, lerövidülhet az ügyintézési idő.
Az ASP rendszer önkormányzatok részére történő bevezetésére – a központi fejlesztési költségeken túl – 8,5 milliárd forintos pályázati forrás áll rendelkezésre. Az összeget a települések felkészülésük biztosítására, a szakrendszerek optimális működtetése érdekében eszközbeszerzésre, működésfejlesztésre, belső szabályzataik kialakítására, az adatminőség javítására és a kezdeti adatbevitel előkészítésére fordíthatják.
Az önkormányzati ASP rendszer országos kiterjesztése három ütemben valósul meg. Elsőként 2017. január 1-ig, az ötezer fő lakosság alatti, önálló vagy közös hivatalt fenntartó települések csatlakoznak. A második ütemben, 2017. október 1-ig, valamennyi önkormányzat csatlakozik az adó szakrendszerhez. A harmadik ütemben, 2018. január 1-ig, valamennyi szakrendszerhez csatlakozik az összes önkormányzat. Az önkormányzatokat az ASP-hez történő csatlakozást követően további költség nem terheli, mivel az állam a központi költségvetésből finanszírozza a szolgáltatás folyamatos biztosításához kapcsolódó tevékenységeket.
A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) vezetésével megvalósuló projektben konzorciumi tagként vesz részt a Belügyminisztérium, amely a rendszer jogszabályi feltételeinek megvalósításán túl az önkormányzati szövetségekkel való kapcsolattartást és a politikai egyeztetést is végzi.
A Magyar Államkincstár végzi az egyes szakrendszerek fejlesztését, továbbá gondoskodik a csatlakoztatásról. Ennek keretében speciálisan az önkormányzati ASP oktatására kiképzett, a területen szakértelemmel és gyakorlattal rendelkező oktatók vezetésével biztosítja az önkormányzati felhasználók felkészítését, valamint az ügyfélszolgálatok működtetését.
A NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) biztosítja a rendszer működéséhez szükséges központi infrastruktúrát és látja el annak üzemeltetési feladatait, fokozatosan csatlakoztatja az önkormányzati hivatalokat a Nemzeti Távközlési Gerinchálózathoz, valamint alkalmazásfejlesztési feladatokat is végez.