2022.10.04.

Egyre népszerűbb az Ügyfélkapu+

2022 nyarának kezdetén elindult a NISZ Zrt. emelt szintű, kétlépcsős azonosítási szolgáltatása, az Ügyfélkapu+. A Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül elérhető új azonosítási szolgáltatás előnye, hogy a kétlépcsős védelemnek köszönhetően illetéktelen személyek még az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó ismeretében sem tudnak bejelentkezni egy adott személy ügyfélkapus azonosításával az elektronikus ügyintézési felületekre. Az indulástól számított 4 hónap alatt már a húszezret is meghaladta az Ügyfélkapu+ segítségével történt azonosítások száma.

A Digitális Magyarország Ügynökség irányítása alatt működő NISZ Zrt. folyamatosan keresi azokat az újgenerációs, más területeken már bizonyított technológiákat, amelyek megkönnyíthetik és még biztonságosabbá tehetik az e-közigazgatási szolgáltatások használatát. A 2022. júniusában elindított emelt szintű, kétlépcsős azonosítás célja, hogy tovább növelje az elektronikus azonosítás és az online ügyintézés biztonságát, valamint támogassa a biztonságtudatos felhasználók igényeit.

Még biztonságosabb bejelentkezés
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás bevezetésével olyan elektronikus szolgáltatások és szakrendszerek is elérhetővé válhatnak, ahol a szolgáltató bejelentkezéskor megköveteli a magasabb azonosítási szintet. A kétlépcsős azonosítás lényege, hogy a széles körben elterjedt és általánosan használt jelszó alapú, egyfaktoros azonosítási módot kiegészíti egy következő faktorral, amely kizárólag az adott felhasználó birtokában lévő mobileszközhöz köthető. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a felhasználónak bejelentkezéskor az ügyfélkapus felhasználónéven és jelszón kívül egy harmadik adatot, a mobiltelefonjára vagy tabletjére telepített hitelesítő (authenticator) alkalmazás által előállított, egyszer használatos, 30 másodpercenként frissülő kódot is meg kell adnia. A hitelesítő alkalmazás használatához nincs szükség internetre, az alkalmazás az ideiglenes kódot a saját, belső ideje alapján generálja.

Az Ügyfélkapu+ igénylése
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás ingyenesen vehető igénybe, használatához Ügyfélkapu regisztráció és egy olyan – lehetőség szerint kamerával rendelkező – mobileszköz szükséges, amely képes futtatni a független hitelesítő alkalmazásokat. Ilyen alkalmazás például az Android és az iOS platformon is díjmentesen elérhető NISZ Hitelesítő, de számtalan más, ingyenes alkalmazás is megfelel a célnak. Az emelt szintű azonosítási szolgáltatás igénylése az ugyfelkapu.gov.hu felületen történő bejelentkezést követően – az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó megadása után – kezdeményezhető. A felhasználó először kiválasztja az Ügyfélkapu+ igénylése menüpontot, majd a „Tovább az Ügyfélkapu+ igényléshez” gombra kattintva tudja párosítani az eszközeit a szolgáltatással.

Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylésével kapcsolatban további információ az alábbi videóban érhető el.