Költséghatékonyabb lesz az állami informatika
Elindult a ’Központosított Kormányzati Informatikai Rendszer Kiterjesztése (KKIR2)’ elnevezésű projekt, melynek megvalósításért a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezette konzorcium felel.
Az összesen 7.660.000.000 Ft uniós támogatásból az Elektronikus Közigazgatási Operatív Program (EKOP) keretében megvalósuló projekt eredményeként 2014 végéig lezajlik a központosított kormányzati informatikai ellátás infrastrukturális feltételeinek korszerűsítése, az alkalmazások konszolidációja, a, valamint az ellátási folyamatokat támogató rendszerek fejlesztése. A kormányablakok és okmányirodák integrációja, korszerű hálózati és informatikai infrastruktúra átadása az ügyfélkiszolgálás sebességének növelését eredményezi. Az újonnan kialakítandó szolgáltatások az infrastruktúrán túl az ügyfelek kiszolgálásának színvonalát nagymértékben emelik.
A 2013 márciusában megvalósítási szakaszába lépett, eredetileg kizárólag a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) részvételével zajló projekt kiterjedése indokolttá tette a fejlesztés konzorciumi szerkezetben való folytatását. A napokban véglegesített szerződés értelmében a konzorcium vezetését és a projekt irányítását a NISZ Zrt. végzi, míg a társulás további tagságát az IdomSoft Zrt., a Kopint-Datorg Kft., a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM), valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) alkotják.
Az infrastrukturális feltételek korszerűsítésének célja a központi közigazgatásban használt végfelhasználói eszközök már megkezdett modernizációjának kiterjesztése valamennyi felhasználóra, az egységes nyomtatás-menedzsment rendszer és a központosított kormányzati informatikai rendszer működési környezetének kiépítése, továbbá az Egységes Infrastruktúra (EI) háttéreszközeinek korszerűsítése és a szerverek modern környezetben való elhelyezése. Az alkalmazások konszolidációja nemcsak a jelenleg még használatban lévő alkalmazások darabszámának csökkentéséről, hanem a közigazgatási eljárásokat támogató rendszerek jelentős fejlesztéséről is gondoskodni fog. A teljes infokommunikációs spektrumot lefedő, a központi kormányzati ellátás folyamatait támogató rendszerek fejlesztése pedig a helpdesk- és ügyfélszolgálati rendszerek modernizálásán túl a hibajegykezelés, valamint az eszköz- és ügyfélnyilvántartások korszerűsítését is jelenti.
A KKIR2 projektben megvalósuló fejlesztések nyomán jelentősen javul a központi közigazgatás munkafolyamatainak hatékonysága, csökkennek a működési költségek, valamint nő az egységnyi idő alatt elvégezhető feladatok száma.
Az újonnan nyíló kormányablakok infrastruktúrájának korszerűsítése során új munkaállomások, nyomtatók kerülnek telepítésre. A meglévő okmányirodák számítógép, biztonsági nyomtató, és irodai nyomtató cseréjét 2014. január végéig tervezi a projekt végrehajtani. Országos szinten, 364 helyszínen, 5400 db. munkaállomás, közel 1000 db. multifunkciós nyomtató, 1000 db. irodai lézernyomtató, közel 1700 db. okmány készítésére alkalmas biztonsági nyomtató és 3000 db. IP telefon modernizációját jelenti. A hálózat korszerűsítése során a meglévő hálózatot a korszerű, biztonságos NTG (Nemzeti Távközlési Gerinchálózat) hálózat váltja fel, a jelenlegi sávszélesség többszörösét biztosítva az adatforgalom számára.
A projekt a megnyíló kormányablakok részére a következő évben tervezi az új alkalmazások bevezetését. Ezek egy része a meglévő „magyarország.hu” szolgáltatások korszerűsítésével, kiterjesztésével, valamint új SZEÜSZ-ök (Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatások) fejlesztésével valósul meg. Ilyen szolgáltatás például a biztonságos elektronikus igazolási szolgáltatás, vagy az elektronikus dokumentumtárolási szolgáltatás. Ezen fejlesztések az ügyfélkiszolgálás szintjének emelése érdekében jelentős lépések.
A közigazgatási rendszer megújításának informatikai alapjait a NISZ Zrt a projekt során rakja le, majd az üzemeltetését is ellátja.