Már a nyugdíjjal kapcsolatos teendőinket is intézhetjük online
Aktív, munkával töltött éveink végének közeledtével érdemes előre gondoskodnunk a nyugdíjról, amelyhez minden esetben előzetes adategyeztetés szükséges. Ennek célja, hogy a nyugdíj megállapításakor már olyan, általunk megismert és elfogadott információk álljanak a hivatal rendelkezésére, amelyek a nyugdíj összegének kiszámításához szükségesek. A NISZ által működtetett magyarorszag.hu portálon ezzel kapcsolatban is számos online ügyintézési lehetőség áll rendelkezésre.
Ha valaki a közeljövőben vonul nyugdíjba, érdemes adategyeztetést kezdeményeznie a nyilvántartásban szereplő adatokról. Az adategyeztetést – naptári évenként egyszer – bárki kezdeményezheti online, aki Magyarországon munkavállalói jogviszonyban áll vagy állt és öregségi nyugdíjban még nem részesül. Az adategyeztetés illetékmentes, az eljárást a lakcím szerint illetékes nyugdíjmegállapító szervként kijelölt kormányhivatal folytatja le.
Az ügyintézésben segít a magyarorszag.hu portál, ahol a Központi Azonosítási Ügynök valamely azonosítási szolgáltatásán (Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+, eSzemélyi igazolvány, Telefonos azonosítás, Arcképes azonosítás) keresztül belépve kényelmesen, elektronikus úton lehet kitölteni, majd beküldeni az adategyeztetéshez szükséges Nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő adatok egyeztetése iránti kérelem űrlapot.
Az adategyeztetési kérelem beérkezését követően a nyugdíjbiztosító részletes kimutatást küld, amely tartalmazza a hatósági nyilvántartásban szereplő, ránk vonatkozó, nyugdíjjogosultsághoz figyelembe vehető adatokat. Az esetleg tévesen feltüntetett szolgálati idővel és jövedelmi adatokkal kapcsolatban észrevételt tehetünk, azok pontosítását, tisztázását kérhetjük a magyarorszag.hu oldalon keresztül. Észrevételeinket a Nyugdíj menüpontban tehetjük meg, az Adategyeztetés lehetőség választásával a
4. pontban elérhető nyomtatvány segítségével. Az eljárás ezt követően határozattal zárul, amely tartalmazza a közreműködésünkkel tisztázott szolgálati időt és kereseti, jövedelmi adatokat, valamint az esetleges el nem ismert időszakokra vonatkozó indokolást.
Amennyiben valaki külföldön is dolgozott, a másik országban ledolgozott időre vonatkozó adatokat az adott ország igazolja le a magyar nyugdíjbiztosítási szerv megkeresésére. Ehhez a magyarorszag.hu portálon a külföldön élő vagy külföldön szolgálati időt szerzett személyek részére kialakított oldalt kell felkeresni, majd elektronikus azonosítást követően ki kell tölteni és be kell küldeni az űrlapot.
A magyarorszag.hu szolgáltatásaival kapcsolatban bővebb tájékoztatást a 1818-as telefonszámon (külföldről +36 (1) 550-1858) vagy a 1818@1818.hu e-mail címen kérhetünk.
A 2020 elején megújult, havonta átlagosan több mint 8 millió látogatót számláló magyarorszag.hu portálon az elmúlt 5 év alatt hatszorosára nőtt az elérhető ügyek száma, jelenleg 4400 közigazgatási ügyet lehet elektronikus úton elintézni. A portál népszerűségét jól mutatja, hogy míg 2019-ben kicsivel több mint 4 millió ügyet intéztek online, addig 2022-ben ez a szám már meghaladta a 20 milliót.
A magyarorszag.hu portál az elmúlt évek alatt olyan új ügyintézési lehetőségekkel, hasznos funkciókkal, illetve alkalmazásokkal bővült, amelyek lehetővé teszik az e-közigazgatási szolgáltatások gyors és egyszerű igénybevételét. Az oldalon az akadálymentesítési szempontok és a speciális csoportok igényei is nagy hangsúlyt kapnak, hogy az e-közigazgatási szolgáltatásokat a megváltozott munkaképességűek, illetve a fogyatékkal élő emberek is egyformán jól és egyszerűen tudják használni.
A magyarorszag.hu fejlesztése a Közigazgatási szakrendszerek egységes eléréséhez és interoperabilitásához központi alkalmazás szintű szolgáltatások biztosítása” KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00025 elnevezésű projektben valósult meg. A rendelkezésre álló forrást az Európai Szociális Alap, valamint Magyarország költségvetése biztosította a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program, valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program támogatásával. A projektet a Széchenyi 2020 program keretében a konzorciumvezető a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. valósította meg. A részt vevő konzorciumi partnerek: IdomSoft Zrt., Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, KOPINT-DATORG Informatikai és Vagyonkezelő Kft., Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.