Megújul a 112-es hívószám Magyarországon
Az év végéig elkészül az Egységes Segélyhívó Rendszer, a 112-es segélyhívószám, európai színvonalú infokommunikációs technológiája. A rendszer kiépítéséért felelős Konzorcium mai sajtótájékoztatóján bemutatta a kiépítés fontosabb mérföldköveit, valamint a beruházás sikerkritériumait. A rendszer hazai bevezetésével párhuzamosan javul a segítségnyújtás hatékonysága és megújul a 112-es európai segélyhívószám is.
Magyarországon 2010-ben született meg a döntés, hogy a segélyhívások kezelésére, létre kell hozni egy modern infokommunikációs rendszert, melynek legfontosabb célja a segítségnyújtás folyamatának gyorsítása és az úgynevezett fals hívások arányának csökkentése. Az Egységes Segélyhívó Rendszer kialakítása során a 112-es hívószám fogadására képes Hívásfogadó Központok informatikai, valamint a Rendőrség és a Katasztrófavédelem kapcsolódó infokommunikációs technológiáját korszerűsíti az erre a célra létrehozott Konzorcium. A fejlesztést a Kormányzati Fejlesztési Ügynökség vezetésével a Belügyminisztérium, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. és a segítségnyújtásban érintett Készenléti Szervek: az Országos Rendőr-főkapitányság, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és az Országos Mentőszolgálat hajtja végre. A projekt keretében Miskolcon és Szombathelyen idén tavasszal már elkészültek azok a Hívásfogadó Központok, melyek tehermentesítik majd a megyei tevékenység-irányítókat azzal, hogy csak olyan eseményeket adnak át a Készenléti Szervek irányítóinak, amelyek ténylegesen beavatkozást, intézkedést igényelnek. A Hívásfogadó Központokban helyszínenként 425 szakképzett, több nyelven beszélő operátor fogja irányítani a segítségnyújtás folyamatát.
Az új rendszerhez kapcsolódó alrendszerek integrációját - a kormányzati infokommunikációs stratégia szerint - a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. valósítja meg a tavaly elkészült Nemzeti Távközlési Gerinchálózaton keresztül. Ezzel párhuzamosan a Rendőrség, a Katasztrófavédelem és a Mentők új tevékenység-irányítási rendszert vezetnek be. A Hívásfogadó Központok teljes informatikai és telekommunikációs rendszerét a kiírt közbeszerzési eljárás nyerteseként az M&S Informatikai Zrt. szállítja.
A projekt keretében nem csak a központokba kerülnek eszközök és alkalmazások, de a rendőrségi és a katasztrófavédelmi szolgálati gépkocsikat és a gyalogos rendőr járőröket is mobil számítástechnikai eszközökkel és alkalmazásokkal szerelik fel, melyek támogatják a tevékenység-irányítók és a bevetési egységek közötti hatékony együttműködést.
A 112-es segélyhívószám mellett az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítése alatt folyamatosan hívhatóak lesznek a 104, 105, 107 nemzeti hívószámok. A rendszer bevezetésével, a korszerű informatikai támogatásnak köszönhetően, a Készenléti Szervek együttműködése hatékonyabbá, a segítségnyújtás folyamata pedig gyorsabbá válik.
Az Egységes Segélyhívó Rendszer kiépítése és a 112-es hívószám mögötti rendszer bevezetése összesen 6 milliárd forint uniós és 1, 4 milliárd forint hazai, kormányzati támogatásból valósul meg. A 112-es segélyhívószám népszerűsítésében fontos szerepe van a felelősségteljes használat tudatosításának is, így a Konzorcium a rendszer indulását követően egy országos, társadalmi célú, tájékoztató kampányt tervez.
További információk: