2024.02.27.

Okmányellátási Szolgáltatás: Folyamatok, feladatok és szolgáltatáselemek

A hazai közigazgatási rendszer és az állampolgárok széles körű igényeinek kezelése érdekében olyan szolgáltatások kialakítása szükséges, amelyek hatékonyan és megbízhatóan biztosítják az állami okmányok és igazolványok kiadásának folyamatát.

Az Okmányellátási Szolgáltatás főbb elemeit a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) biztosítja a Járási Hivatalok, a Kormányablakok és az Okmányirodák, valamint az Önkormányzatok, Polgármesteri Hivatalok részére. A szolgáltatás kiterjed a különféle okmányok, rendszámok és igazolványok, illetve egyéb kapcsolódó eszközök biztosítására, gyártására és logisztikai folyamataira. A NISZ Zrt. ennek köszönhetően évente több millió okmánnyal látja el az állampolgárokat. 2023-ban közel 4,5 millió személyes okmány került kiállításra a kormányablakokba és az okmányirodákba beérkezett igények alapján.

A szolgáltatás főbb elemei közé tartoznak a központi (ún. megszemélyesített) és a helyi kiállítású (ún. Biankó) okmányok, az anyakönyvi okmányok, a rendszámtáblák, valamint POS bankkártya terminálok biztosítása is. Az okmányok kormányablakokba történő szállítását és a postázásával kapcsolatos szolgáltatás biztosítását is a NISZ Zrt. végzi partnerei bevonásával.

2023-ban kiállított okmányok mennyisége:

  • Állandó eSzemélyi igazolvány: 1 803 506 db
  • Lakcímigazolvány: 1 184 983 db
  • Vezetői engedély: 901 386 db
  • Útlevél: 554 656 db
  • Forgalmi engedély: 1 296 215 db