2023.06.21.

Ügyintézés határon innen és túl – biztonságosabbá vált az elektronikus azonosítás és hitelesítés

Sikeresen zárult a Széchenyi 2020 program keretében megvalósult projekt (KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2015-00004), amelynek eredményeként a biztonságos elektronikus azonosítási és hitelesítési szolgáltatások továbbfejlesztése és kiterjesztése is megvalósult, és lehetővé vált a határon átnyúló ügyintézés. A fejlesztések eredményei a lakosság, az államigazgatás és a vállalkozások által használt magas szintű, minőségi elektronikus ügyintézési megoldások bevezetésének alappillérei, amelyekkel csökkennek az adminisztratív terhek és gyorsabbá válik az ügyintézés. A fejlesztések 3,718 milliárd Forint összegű, vissza nem térítendő, európai uniós támogatásból valósultak meg.

A kormányzati hitelesítés szolgáltatás (Gov CA) vonatkozásában megtörtént az átállás a jelenleg legmodernebbnek számító nyilvános kulcsú titkosítást alkalmazó tanúsítványokra. Ezzel a lépéssel a kormányzati hitelesítés-szolgáltatás illeszkedik a nemzetközi ajánlásokhoz és a jövőben is garantálja a biztonságos elektronikus kommunikációt.Létrejött a magyar eIDAS csomópont is, amely lehetővé teszi a határokon átnyúló ügyintézéseket. A rendszer lényege, hogy a magánszemélyek saját nemzeti azonosító eszközeiket használhassák a más uniós országokban online elérhető elektronikus közszolgáltatásokhoz való hozzáféréshez.

A projekt részeként a Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatás továbbfejlesztése is megvalósult, így mostantól a cégek, egyéni vállalkozók és egyéb szervezetek nevében eljáró természetes személyek képviseleti jogosultsága elektronikusan ellenőrizhető.A fejlesztéseket az Európai Szociális Alap, valamint Magyarország költségvetése finanszírozta a Közigazgatás- és Közszolgáltatás- Fejlesztési Operatív Program (KÖFOP), valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében, összesen 3,718 milliárd Forint értékben.A program megvalósításában a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ), a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), az IdomSoft Zrt., valamint a KOPINT-DATORG Informatikai és Vagyonkezelő Kft. vettek részt.