Egyszerűsített Foglalkoztatásbejelentő Mobilalkalmazás (EFO)

Az EFO alkalmazást a NISZ a Budapesti Műszaki Egyetemmel együttműködve indította el 2013-ban azzal a céllal, hogy megkönnyítse az egyszerűsített foglalkoztatásban alkalmazott munkavállalók bejelentését. Az alkalmazás az elmúlt évek során egyre népszerűbb lett a felhasználók körében, ma már átlagosan havi 150-200 ezer bejelentés történik az alkalmazáson keresztül.

Az EFO használata semmilyen speciális tudást nem igényel, ugyanakkor számos olyan automatikus ellenőrző funkcióval rendelkezik, amely egyszerűvé, és megbízhatóvá teszi a működését.

Megérkezett az EFO PRO!

2020-ban megújult az EFO. Az alkalmazás továbbfejlesztésének célja, hogy még inkább egyszerűsítse a bejelentésekkel kapcsolatos adatok kezelését, és olyan új, kényelmi szolgáltatásokat nyújtson a felhasználók számára, mint:

felhő alapú adatmentés

lehetőség több eszköz párhuzamos használatára

adatállományok előállítása közvetlenül a könyvelői programokhoz

munkavállalói adatok kiolvasása a személyi igazolványból

EFO PRO applikáció letöltése

A mobilapp új verziója önálló alkalmazásként, EFO pro néven érhető el az AppStore-ban és a Google Play-en.

Letölthető az AppStore-ból ikon

Letölthető a Google Play-ből ikon

Az EFO pro használatával a nagy létszámban foglalkoztató felhasználók olyan segítséget kapnak,
mely jelentősen leegyszerűsíti a bejelentési kötelezettségük teljesítéséhez szükséges összetettebb adminisztrációs feladatokat.

efo ikon
efo pro ikon

Egyszerűsített foglalkoztatási jogviszony bejelentése mobilról bárhonnan

zöld pipa ikon
zöld pipa ikon

Tömeges bejelentés kezelése

zöld pipa ikon
zöld pipa ikon

Azonosítók beolvasása vonalkódból kamera segítségével

zöld pipa ikon
zöld pipa ikon

Adóazonosító és TAJ-szám integritásának ellenőrzése

zöld pipa ikon
zöld pipa ikon

Könyvelői adatok exportálása kézi feldolgozáshoz CSV formátumban

zöld pipa ikon
zöld pipa ikon

Azonnali nyomtatványcsere

piros x ikon
zöld pipa ikon

Könyvelői adatok exportálása gépi feldolgozáshoz XML formátumban

piros x ikon
zöld pipa ikon

Az alkalmazásban elmentett adatok visszaállítása felhőből

piros x ikon
zöld pipa ikon

Több készülék párhuzamos használata

piros x ikon
zöld pipa ikon

Munkavállalói adatok kiolvasása eSZIG-ből (NFC-képes Android eszközön)

piros x ikon
zöld pipa ikon

Munkavállalói adatok megosztása más felhasználókkal

piros x ikon
zöld pipa ikon

Az EFO PRO alkalmazás használata

Regisztráció és bejelentkezésRegisztráció és bejelentkezés PDF leirat

Új munkáltató hozzáadásaÚj munkáltató hozzáadása PDF leirat

Új munkavállaló hozzáadásaÚj munkavállaló hozzáadása PDF leirat

A munkavállaló bejelentéseA munkavállaló bejelentése PDF leirat

Az EFO és az EFO PRO általános, közös funkciói

Az EFO és EFO pro alkalmazás az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (Efo.tv.) szerint létesíthető munkaviszony elektronikus bejelentésének támogatására készült, Ügyfélkapu felhasználók számára. Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályairól a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) által készített információs füzet tartalmaz részletes információkat. Az alkalmazás segítségével beküldött bejelentések joghatása megegyezik a NAV által publikált „T1042E” jelű elektronikus adatlap kitöltésének és beküldésének joghatásával.

Az alkalmazással készített bejelentések beküldéséhez élő, érvényes Ügyfélkapu felhasználónévre és jelszóra van szükség. Az Ügyfélkapu létesítésével, használatával kapcsolatos információk a https://mo.hu/szuf_ugyleiras oldalon érhetők el.  Az Ügyfélkapun keresztül történt bejelentések visszaigazolását az alkalmazás tárolja, a NAV befogadását vagy elutasítását a felhasználó a beküldő Ügyfélkapujához tartozó Értesítési tárhelyén találja meg.

Az EFO PRO plusz funkciói

Adattárolás a felhőben

Az alkalmazás az elmentett munkáltató munkavállalói és bejelentési adatait nem a készüléken tárolja, hanem a felhasználói fiókhoz tartozó felhőben. Ez egyrészt biztonságot nyújt a felhasználónak, hiszen történjen bármi a készülékével, az EFO adatai megmaradnak, és azonosítást követően bármikor hozzáférhetők lesznek egy másik telefonról is. Másrészt a felhő alapú adattárolás lehetővé teszi, hogy egy munkáltató nevében egyidejűleg több készüléken is elvégezhessék a bejelentéseket, mivel az alkalmazás szinkronizálja az egyes eszközökön végzett tevékenységeket.

Azonnali nyomtatványcsere

A beküldéshez használt NAV-űrlapot a korábbi EFO applikáció esetében maga a mobilalkalmazásban tárolja, így korábban minden január 1-jén, illetve év közben (pl. rendkívüli űrlapverzió-váltásokkor) a mobilapp új verziójának kiadására is szükség volt. Az aktuális frissítések elkészítésén túl, további 1-2 napot vett igénybe, amíg a Google és az Apple az új verziókat bevizsgálta, majd elérhetővé tette az áruházakban. A felhasználók ezt követően végezhették el a szükséges frissítést. Az EFO pro esetében az űrlap is a felhőben található, az alkalmazás onnan tölti le használat közben, így az új űrlap megjelenésekor a nyomtatványcsere azonnal megtörténik. Ezáltal a felhasználóknak semmilyen frissítés telepítésére nincs szükségük.

eSZIG-olvasás

Android készülékek esetén – a telefonba épített NFC-chip segítségével – lehetőség van az új típusú személyigazolványokban tárolt, a bejelentéshez szükséges adatok kiolvasására. Ehhez nem kell mást tenni, mint – új munkavállaló adatfrissítése során – a jobb felső sarokban megjelenő eSzemélyi piktogramot választani, majd az igazolványt a telefonhoz érinteni és követni a kijelzőn megjelenő utasításokat. (A funkció iOS készülékeken nem érhető el, mert az Apple nem engedélyezi a fejlesztők számára a készülékben található NFC-chiphez történő hozzáférést. Android eszközök esetén az EFO pro alkalmazás automatikusan érzékeli, hogy a készülékben lévő NFC-chip támogatott-e, és ennek függvényében jelenik meg a piktogram az új munkavállaló felvétele felületen.)

Könyvelői adatok exportálása közvetlen könyvelői programba történő betöltéshez

Az EFO pro alkalmazás támogatja a havi munkáltatói, kifizetői járulékbevallás (’08) egyszerűsített foglalkoztatás céljára létrehozott munkaviszony adatait tartalmazó lapjának kitöltését. Az alkalmazásban tett bejelentések adatai a „Könyvelői export” funkció segítségével olyan formátumban is exportálhatók, amelyek közvetlenül betölthetők az erre felkészített könyvelő, bérszámfejtő programokba, így egyszerűen beemelhetők az Általános Nyomtatvány-kitöltő Keretprogram (ÁNYK) által kezelt járulékbevallásba és lehetővé teszik a NAV számára történő beküldés előkészítését is.

Az EFO pro által előállított fájl lehet CSV vagy XML állomány, amelyek közül a felhasználó aszerint választhat, hogy milyen kiterjesztésű fájllal szeretne dolgozni. A bevallási részadatok összeállításához a számítógépén elegendő megnyitni az EFO alkalmazást, majd a felső menüsorból kiválasztani a „Könyvelői export” funkciót. Ennél a menüpontnál megadhatjuk, hogy a bejelentések adatait mely havi időtartamra szeretnénk előállítani, valamint kiválaszthatjuk, hogy mely munkáltató nevében tett bejelentéseket szeretnénk kigyűjteni. Az „Export” gombra kattintva a kért fájl előáll. Ennek a fájlnak a felhasználásához kövessük saját könyvelői programunk útmutatását.

Amennyiben saját könyvelői alkalmazásunkat szeretnénk képessé tenni az EFO pro által előállított export fájlok feldolgozására, az ehhez szükséges XSD sémát és egy minta XML fájlt kell letöltenünk a NAV oldaláról.

Adatkezelés - titkosítás

Napjaink kétségkívül legfontosabb informatikai kihívása az adatbiztonság. Az EFO pro oly módon felel meg a jogszabályi elírásoknak, hogy ahol lehet, az adatvédelmi rendelkezések betartásában is támogatja a felhasználót. Éppen ezért, a program automatikus törlést végez az alábbi esetekben:

  • az EFO pro törli az adott munkavállalót, ha annak adatait rögzítették az alkalmazásban, de a munkavállalót nem jelentették be a rögzítést követő 60 nap során (A törlés természetesen nem érint olyan adatot, amely valamely megtett beküldéshez kapcsolódik!);
  • törlésre kerül továbbá minden olyan, a bejelentésekhez kapcsolódó adat, amelynek tárolására szóló jogszabályi előírás, felhatalmazás elévül. Ez a törlés egy adott bejelentés esetében leghamarabb a bejelentést követő 6. év leteltét követő január 1-én lehetséges;
  • az alkalmazás törli azokat a felvett munkáltatókat, akik nevében a felhasználó legalább egy éve nem tett bejelentést;
  • azok a felhasználói fiókok is törlésre kerülnek, amelyekbe legalább 1 év elteltével be sem léptek. Ebben az esetben az alkalmazás három alkalommal küld figyelmeztető emailt a regisztrációs email címre: a törlést megelőzően 30, 7, illetve 1 nappal. A figyelmeztető emailben elhelyezett hivatkozásra kattintva a törlés megakadályozható!

Az automatikus törlések célja, hogy kiszűrje a nem használt, inaktív fiókokat, és az alkalmazás ne tároljon olyan személyes adatot, amelyre a felhasználónak nincs jogszabályi felhatalmazása.

Az EFO pro fejlesztésének egyik fontos követelménye volt, hogy a felhőben tárolt adatok az előírásoknak megfelelő módon kerüljenek titkosításra, és csak megfelelő jogosultság esetén, kizárólag az illetékes felhasználók számára legyenek hozzáférhetők. Az EFO pro másik fő tervezési szempontja az adatok szerver oldalon történő bizalmas kezelése, amely még az üzemeltető számára sem nyújt lehetőséget a betekintésre. Ennek érdekében a munkavállalók, illetve a bejelentések adatai csak titkosítva kerülnek tárolásra a felhőben, a titkosítás feloldásához szükséges egyedi felhasználói kulccsal pedig kizárólag maguk a felhasználók rendelkeznek a mobilkliensben. Így az adatokba történő betekintésre csak a felhasználó mobileszközén van lehetőség.

Biztonsági kulcs használata

A titkosított adatállomány tartalmának megjelenítéséhez az egyedi kulcs szükséges. Fontos, hogy a kulcs elvesztése esetén az adatok visszaállítására nincs mód, mivel kulcs hiányában a kiszolgálón tárolt adatok visszaállítása semmilyen módon nem lehetséges. Érdemes tehát egy biztonsági másolatot készíteni róla, ezt az alkalmazás indításakor az EFO pro fel is ajánlja. A kulcsról a későbbiekben is készíthető másolat a Munkáltatók menüpontot megnyitva, a kívánt Munkáltató kiválasztását követő oldalon a Kulcs mentése parancs segítségével.

A kulcs megosztásával lehetőség van arra, hogy egy munkáltatóhoz rendelt, az EFO pro-ban tárolt munkavállalói adatokhoz más felhasználók is hozzáférjenek. Ez főleg akkor lehet hasznos, ha több EFO pro felhasználó, több különböző készüléken végez bejelentést. A megosztáshoz az elmentett adatokat tartalmazó felhasználónak ki kell választania a Munkáltatók menüpontot, majd ott a kívánt Munkáltatóra kattintva megjelenik a Megosztások lehetőség. A megnyíló oldalon az „Új” paranccsal lehet a megosztást kezdeményezni, majd meg kell adni a másik fél email címét, akivel a munkavállalói adatbázist szeretnénk megosztani. Az EFO pro ezt követően az email csatolmányaként elküldi a hozzáféréshez szükséges kulcsot.

Kérdése van?
Technikai segítség esetén írjon az info@nisz.hu e-mail címre, munkatársaink készséggel állnak rendelkezésére.